Om oss

ISOFT Services AB grundades 1993 med affärsidé att erbjuda offshoring-tjänster till svenska företag. ISOFT var då det indiska konsultbolaget Satyam Computer Services Ltd i agent Sverige. Första offshoreprojektet genomfördes 1994, och fram till år 2002 genomfördes ytterligare projekt för svenska bolag, med lyckat resultat. År 2002 skiljdes ISOFT’s och Satyams vägar. Idag är ISOFT fristående från leverantörer. De tjänster som bolaget erbjuder är rådgivning och programledning inom offshoring, outsourcing och hantering av applikationsportfölj.

Idag är huvudparten av ISOFTs uppdrag tjänster inom IT-Outsourcing, och våra konsulter har lång erfarenhet av att arbeta i en outsourcad miljö. Denna erfarenhet är basen när vi mobiliserar och driver upphandlingar av IT-tjänster, genomför transition och transformation, samt när vi aktivt går in och vidareutveckla befintlig outsourcing.

Referensprojekt

Kund Situation Lösning ISOFT’s roll
Statligt bolag Ökad utvecklingsbudget med 40% och en konsultandel på över 50%. Organisationen kan inte klara resurstillskottet med ytterligare konsulter. Upphandling och genomförande av en tjänstebaserad ”co-sourcing” vars resultat blev en strategisk partner som hanterar extern leverans.
  • Föreslå lösning
  • Mobilisera och etablera upphandling
  • Rådgivning av sourcingmodell och vid genomförande
Stort svenskt verkstadsföretag Ett löpande outsourcingkontrakt med för hög kostnad och låg servicenivå, samt en organisation som var ovan att genomföra outsourcing. Nytt kontrakt- och ny tjänstestruktur som bas för en strukturerad upphandling. Byte av leverantör med drastiskt minskade kostnader och ökad kundnöjdhet. Genomförandet resulterade dessutom för en dokumenterad outsourcingprocess för framtiden.
  • Mobilisera och etablera upphandling
  • Leda genomförandet
  • Rådgivning
  • Dokumentation, utbildning och överlämning av sourcingprocess
IT-Leverantör En IT-leverantör ska bjuda på en stor outsourcingaffär där kunden bl.a efterfrågar en “service integrator”, såväl för leverantörens framtida tjänster som för kundens kvarvarande leverans. Att erbjuda en definerad “service integrator” till kunden, samt ett åtagande att etablera denna roll under transitionen. Leverantören vann affären och funktionen inrättades under trasition.
  • Rådgiva leverantören ur kundens synvinkel
  • Leda etablering av “service integrator” under transitionen
Leverantör av affärssystem Som ett led i en drastisk kostnadsreduktion hade bolaget förhandlat ett ”co-sourcing” kontrakt med en offshore leverantör. Ledningens förväntan var att 180 indiska resurser skulle leverera från Indien inom 4 månader. Att ta in extern ledning för mobilisering och etablering av transitionsarbetet. Efter 4 månader var offshorekapaciteten motsvarande 180 resurser, samt grundläggande processer etablerade.
  • Programledning av transitionsarbetet
  • Rådgivning, främst inom ”offshore”-relaterade frågor.
Stort svenskt verkstadsföretag Företagets hela IT leverans outsourcad till i huvudsak två leverantörer. Kontakten delvis undermåliga och på väg att löpa ut. Tryck från ledningen på att ytterligare minska kostnaderna. En ny upphandling baserat på en ny tjänstestruktur , nya kontrakt med tydligare krav, prismodeller, konsekvenser samt utökad konkurens med fler leverantörer . Resultatet gav minskade kostnader och högre tjänsteuppfyllnad.
  • Programledning för hela genomförandet dvs att mobilisera, etabla och driva upphandling såväl som transition.